Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.07.2014 19:53 - Каско на моторни превозни средства без релсови превозни средства или просто Автокаско
Автор: bgins Категория: Други   
Прочетен: 782 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 30.07.2014 20:20


 Привет!

Предупреждавам, че темата няма да е кратка, т.к. продукта не е толкова прост и изисква повече внимание.
За по-кратко наричано Автокаско, това е продукт, който се отнася до автомобили, камиони, много често земеделска техника, ремаркета, мотори и т.н. Първото и много важно е, че тази застраховка е ДОБРОВОЛНА и никой не може да ви я изисква задължително / което често се бърка с Гражданска отговорност на автомобилистите /освен, ако МПС-то е лизингово, в полза на банка и други подобни случаи. Тогава сте длъжен да сключите застраховката.
Нека започнем от момента на определяне на застрахователната сума или на колко пари се оценя вашия автомобил. Ако МПС-то е чисто ново / има се предвид да е произведено в същата година, в която се закупува и да има по-малко от 1000 км на километраж като това определение се тълкува различно, но се надявам разбирате смисъла / тогава за застрахователна сума се приема фактурната стойност на автомобила. Ако сте закупили МПС-то със специална отстъпка / т.к. има и такива случаи /, застрахователя е в правото си да завиши въпросната сума на действителната, т.к. в противен случай може да се говори и за подзастраховане / термин, който ще бъде обяснен в друга тема /.
Спрямо застрахователната сума се прилага процент или тарифа на застрахователя, която е различна за всяка компания и по този начин се определя премията, която трябва да заплатите и спрямо нея се определя обезщетението, което ще получите при евентуално събитие, така че надявам се разбирате, че застрахователната сума трябва да бъде адекватно посочена.
За употребявани автомобили има специална система за овехтяване / която ползват всички компании / или се определя застрахователна сума от застрахователя. При първия случай, ако автомобила е на възраст до, да кажем, 3-4 години от датата на производство / можете да я видите на големия талон за регистрация на автомобила, най-горе, най-в дясно или на малкия талон най-долу на лицевата страна / се ползват въпросните таблици като от фактурната стойност се ползват въпросните таблици за овехтяване и се определя сумата. Ако нямате фактура за закупуване / което по принцип е рядкост / се ползва втория варинат - предоставяте големия талон за регистрация на автомобила на застрахователя и спрямо техническите параметри се определя стойността. Звучи ви съмнително? Повярвайте ми, в компаниите работят доста големи специалисти, които се занимават именно с това и правят доста сериозни справки за автомобила, преди да го застраховат, затова се заредете с търпение, т.к. този процес отнема време. Застрахователната сума НЕ може да надхвърля действителната стойност на автомобила към дата на сключване на застраховката.
Вече имаме определена застрахователна сума на автомобила и следват рисковете, които покрива застраховката и цената.
Смятам, че пълното автокаско при повечето компании има почти еднакви условия и какво точно покриват можете да прочетете навсякъде, но за да е по-изчерпателна темата, покриват се щети, причинени при/ от:
- пожар и/или експлозия при експлоатация на МПС;
- природни бедствия - буря, ураган, градушка, удар от мълния, проливен дъжд, морски вълни, падане върху МПС на снежни маси, ледени късове, други предмети, наводнение, падане на клони или дървета вследствие на природни бедствия;
- ПТП / без значение дали самокатострофирало, с друго лице, предмет, животно вкл. в паркирано състояние, отваряне на капаци, врати по време на движение;
- кражба на МПС;
- грабеж на МПС / принудително отнемане на МПС /;
- злоумишлени действия на трети лица или вандализъм - надраскване, счупване, изкъртване, заливане с химикали, пробиване и т.н.;
- злоумишлен палеж или взривяване;
- разширено териториално покритие на застраховката / покритие в чужбина /;
- асистанс - безплатно извозване на автомобила при събитие;
- кражба на трайно монтирано аудио-оборудване;

Има, разбира се, различни варианти като частично каско, минимално каско, в които се покриват част от изброените рискове, на съответно по-ниска цена, но ще коментираме само пълното каско.
Важен момент е да обърнете внимание на изключенията по застраховката - прочетете ги добре, защото при събитие, което е посочено или отговаря на изключенията няма да ви бъде изплатено обезщетение! Едно от най-важните изключения е земетресението и щетите вследствие на земетресение!

При определена застрахователна сума и определени рискове / клаузи /, застрахователят определя премията по стандартни тарифи, съобразени с възрастта на автомобила.
Както при повечето застраховки и премията по автокаското може да бъде разсрочена на вноски като при някои компании има оскъпяване на премията. Имайте предвид, че при щета най-вероятно ще бъде изискано да заплатите оставащите вноски по застраховката.
ВАЖНО! След изплатена частична щета, застрахователната сума намалява и при следващо събитие може да бъде приложено подзастраховане! Какво означава това? Застрахователната сума на МПС е 10 000лв., има изплатено обезщетение по щета за 2 000лв. / изплаща се 100% обезщетение /, сумата по полицата вече е 8 000лв. При следващата щета ще получите 80% от реалното обезщетение, т.к. вече се смята при по-ниска застрахователна сума. Това може да се избегне като след първата щета се дозастрахова автомобила - плащате премия, изчислена спрямо изплатеното обезщетение / 2 000лв. / и оставащия период по застраховката. Това може да се случи при щети над 1 000 лв., но някои застрахователи може да го изискат и при по-малки щети, в зависимост от размера на застрахователната сума.

Ликвидирането на щетата / отремонтирането / може да стане по няколко начина:
- по експертна оценка - щетата се оценява от експерт, представител на застрахователя и се определя размера на обезщетението по специална методика. Получавате обезщетението на каса.
- чрез възлагателно писмо - избирате сервиз, с който застрахователя има споразумение, оставяте автомобила да се отремонтира и застрахователя се разплаща директно със сервиза;
- чрез представяне на разходни документи за отремонтирано МПС - фактури за ремонт / при този вариант ВИНАГИ съгласувайте размера на обезщетението със застрахователя ПРЕДИ да започнете ремонта и да се издадат фактурите, т.к. може да се окаже, че сервиза ви е надул цените и да се окаже, че застрахователя не ги признава. При такава ситуация може да получите обезщетение в размер, определен от застрахователя и да си доплатите разликата във фактурата /.

В случай, че размерът на застрахователното обезщетение, определено по някой от посочените начини надхвърли 70% от действителната стойност на МПС е налице тотална щета. При тотална щета застрахователят изплаща застрахователната сума или остатъка от нея, но не повече от действителната стойност на застрахованото МПС, намалена със стойноста на годните агрегати, възли и детайли.

При кражба или грабеж на цялото МПС застрахователят изплаща застрахователната сума или остатъка от нея, но не повече от действителната стойност на застрахованото МПС.
ВАЖНО! ВАЖНО! ВАЖНО! - При настъпване на събитие се определя действителната стойност на МПС към МОМЕНТА НА СЪБИТИЕТО! По-просто - сключвате застраховката през януари, имате събитие през септември - застрахователната сума НЕ Е първоначалната, на която сте сключили застраховката. До преди няколко години примерно при кражба на МПС се изплащаше цялата застрахователна сума, вече никой застраховател в България не го прави - изплаща се действителната сума на автомобила КЪМ МОМЕНТА НА СЪБИТИЕТО!

Надявам се да съм бил достатъчно изчерпателен, ако съм пропуснал нещо, извинявам се, но темата наистина е обширна. Ако имате въпроси и/или коментари, ще се опитам да помогна адекватно на всички! 







Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: bgins
Категория: Други
Прочетен: 39964
Постинги: 17
Коментари: 11
Гласове: 3
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031